Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.

2019-11-20

Järven har lämnat in ansökan om stämning mot Care of Sweden efter att företaget under en längre tid kontaktat Järvens kunder samt upphandlande myndigheter och där kommit med felaktiga påståenden om Järven och Järvens produkter.

 Ärendet rör bland annat flera fall där Care of Sweden som en del av sin marknadsföring kontaktat både Järvens kunder och potentiella kunder samt upphandlande myndigheter. Enligt Järvens uppfattning har den information som Care of Sweden lämnat vid dessa kontakter varit vilseledande och misskrediterande i förhållande till Järven.

- Att vi stämmer Care of Sweden inför Patent- och marknadsdomstolen är naturligtvis ingenting som vi har önskat. Vi har fört en dialog med deras ombud, men inte fått dem att ändra sin marknadsföring. Det hela får ses som en sista utväg för att vi ska få Care of Sweden att sluta marknadsföra sig på det sätt man gjort, säger företagets VD Göran Nordin.
Det normala är att varje leverantör testar sina egna produkter hos oberoende testinstitut efter validerade testmetoder eller standarder. Det är på det sättet Järven har valt att arbeta. Kunden kan sedan med hjälp av resultatet avgöra om produkten uppfyller deras krav eller inte.
- Nu försöker Care of Sweden vilseleda våra kunder med egna hemmagjorda tester av våra produkter för att försöka misskreditera produkterna på ett sätt som skadar vårt varumärke, fortsätter Göran Nordin. Detta samtidigt som Care of Sweden själva kraftigt överdriver sina egna produkters förträfflighet på ett vilseledande sätt. Våra kunder har reagerat kraftigt på det sätt som Care of Sweden har agerat.
- De kunder som har valt Järvens produkter, gör det därför att de uppfyller deras krav och för att de motsvarar deras förväntningar, avslutar Göran Nordin.

Pressmeddelande (PDF)
Järven lämnar idag in ansökan om stämning mot Care of Sweden efter att företaget under en längre tid kontaktat Järvens kunder samt upphandlande myndigheter och där kommit med felaktiga påståenden om Järven och Järvens produkter. Ärendet rör bland annat flera fall där Care of Sweden som en del av sin marknadsföring kontaktat både Järvens kunder och potentiella kunder samt upphandlande myndigheter. Enligt Järvens uppfattning har den information som Care of Sweden lämnat vid dessa kontakter varit vilseledande och misskrediterande i förhållande till Järven. - Att vi stämmer Care of Sweden inför Patent- och marknadsdomstolen är naturligtvis ingenting som vi har önskat. Vi har fört en dialog med deras ombud, men inte fått dem att ändra sin marknadsföring. Det hela får ses som en sista utväg för att vi ska få Care of Sweden att sluta marknadsföra sig på det sätt man gjort, säger företagets VD Göran Nordin. Det normala är att varje leverantör testar sina egna produkter hos oberoende testinstitut efter validerade testmetoder eller standarder. Det är på det sättet Järven har valt att arbeta. Kunden kan sedan med hjälp av resultatet avgöra om produkten uppfyller deras krav eller inte. Nu försöker Care of Sweden vilseleda våra kunder med egna hemmagjorda tester av våra produkter för att försöka misskreditera produkterna på ett sätt som skadar vårt varumärke, fortsätter Göran Nordin. Detta samtidigt som Care of Sweden själva kraftigt överdriver sina egna produkters förträfflighet på ett vilseledande sätt. Våra kunder har reagerat kraftigt på det sätt som Care of Sweden har agerat. De kunder som har valt Järvens produkter, gör det därför att de uppfyller deras krav och för att de motsvarar deras förväntningar, avslutar Göran Nordin. Kontaktpersoner Göran Nordin VD, e-mail goran.nordin@jarven.se mobil 070-654 78 65 Richard Wessman, Ombud, Advokatfirman Vinge, e-mail richard.wessam@vinge.se tel 010-614 30 00